29 April 2011

Semuanya Emak, Emak, Emak...

Salam..
Lanun kongsikan satu renungan buat diri kita yang masih mempunyai atau sudah ketiadaan emak. Insan yang menjadi kita ada di dunia sekarang ni. Kita baca dan fikirkan apa yang belum kita lakukan buat emak kita yang dah melakukan segalanya buat kita.

Orng kata aku lahir dari perut............emak
bila dahaga,yang susu kn aku.................emak
bila lapar,yang suapkn aku...........emak
bila keseorangan,yang setiasa menemani aku......emak
kata emak,perkataan pertama aku sebut.....emak
bila bagun tidur yang aku cari..........emak
bila nangis,orang pertama yang dtang............emak
bila nk bermanja aku dekati ..............emak
bila nk bergesel,aku duduk sebelah...............emak
bila sedih,yang boleh memujukku hanya .......emak
bila nakal,yang memarahi aku.........emak
bila merajuk,yang memujukku hanya.........emak
bila melakukan kesalahan,,yang paling cepat marah....emak
bila takut,yang tenangkn aku ....emak
bila nk peluk,yang aku suka aku peluk........emak



aku selalu teringatkan.....emak
bila sedih aku telifon........emak
bila seronok orang pertama yg aku bagi tahu........emak
bila bengang,aku suka luah pada........emak
bila takut aku selalu panggil.................eeeemmmmaaaaaaaaaaaaaaaak
bila sakit,orang yang paling risau adalh .............emak
bila nk exam,orang palling sibuk........emak
bila ada masaalah,yang paling risau.......emak

yang masih peluk dn cium aku sampai hari ini...emak
yang selalu masak-masakkan kegemaran aku.....emak
yang selalu simpan dn kemaskn barang ku.........emak
yang selalu puji aku................................emak
yang selalu nasihatkn aku.........................emak
bila nk kawin orang pertama aku tunjuk dn rujuk pada.........emak

aku ada pasangan hidup sendiri
bila seronok,aku cari pasagan ku
bila sedih,aku cari.....emak
bila berjaya aku ceerita pada pasangan ku
bila gagal,aku cerita pada.......emak
bila bahagia,aku peluk erat pasangan ku
bila berduka,aku peluk erat..........emakku
bila nk bercuti,aku bawa pasangan ku
bila sibuk aku hantar ank ke rumah.......emak
bila sambut hari ibu,aku cuma dapat ucapkan selamat hari,,iiiiiiiibu
bila,bila,,aku telifon pasangan ku
tapi entah bila,aku akn telifon.......emak

RENUNGKAN...

dulu emak kata "kalau kamu sudah habis belajar dan sudah berkerja....bolehkah kamu kirimkan wang untuk emak"?
emak bukan nk banyak....lima puluh ringgit sebulan pn cukup lh"

berderai air mata bila teringatkn ....emak

ingatlh pergorbanan ...emak
ingat lagi pergorbanan mak menyiapkn saye ke sekolah,awal pagi lagi emak dah bangun siapkan sarapan dn bekalan nasi goreng kegemaran saye ke sekolah.Tak pernah emak merungut penat atau letih sepanjang emak menjaga saye.kemudian emak menhantar saye,menaiki basikal ke tempat menunggu bas ke sekolah.itu lh tugas rutin emak,tak pernah jemu,tak pernah mengeluh,demi memastikan anak nya dapt
ke sekolah...

emak sentiasa cuba memenuhi setiap permintaan saye walaupun sebenarnya emak tk mampu memenuhi semuanya.emak tak pernah mengharapkan balasan wang ringgit dari ku.

sering kali aku teringatkn emak...lebih-lebih lagi bila duduk berjauhan dari emak..jasa dan pergorbanan mak sangat besar dan tak dapat d nilai dgn wang ringgit,malahan nyawa kita sendiri sekali pn.setiap seorang dari kita pasti akan melalui detik ini,detik kehilangan ibu yang paling kita sayangi((kecuali kita yang pergi dulu dari emak))).oleh itu bagi yang masih mempunyai emak ..hargailh jasanya,beri penghormatan pdanya,,dn yang paling penting sentiasa lh ziarahi emak kita walau d mane kita berada,
kehadiran kita sebagai ank disisi emak,adalh saat yang paling di nanti-nantikn bagi insan yang bernama""emak""mereka tidak menharapkan wang ringgit,tapi yang penting perhatian dan belaian kasih sayang dari ank-ank yang emak telah belai masa kita kecil dulu.Jangan lh sekali-kali menyakiti hati emak kerana kesan nya akan dapat kita rasai apabila emak telah tiada nanti,ketika itu menangis airmata darah sekali pun dah tk berguna lagi

sekian dari aku...
Blog Widget by LinkWithin

3 komen disini yer..:

aque said...

urm... emak....

jemarioren said...

wahai orang2 yang ada emak, sila baca dan renung. mak ni 1 je. lain2 boleh cari.

LaNuNsepet said...

hu3.. yer betul tu.. tak terbalas jasa dieorg.. Ya Allah.. peliharalah mak aku.