19 December 2009

tanya sama hati..

“Bro..ko bile nak kawen ni..?” Tanya sorg kawan lelaki aku sambil hulur sekeping sampul.


walaupun aku seorang perempuan, sebabkan ramai kawan lelaki, kamceng sgt dan gaya bahasa aku yg kengkadang pedih,diorg slalu panggil aku “bro” je..senang sket nk communicate..pada aku la,korg aku xtau..huhu..Berselirat jgk otak aku memikirkan nye..kawen??



“apehal? Ko nk minang aku ke?” aku balas dgn riak serius..
“uish…ni kad kawen ni xkan nk potong name tunang aku kot..” tersedak member aku..
Hahaha..tau pn..
“alah..aku ni nk balik kampong..jga mak ayah aku..byk dosa nk ditebus ni..” full stop.end. tu la jwpan tipikal aku kpd sume soalan nikah / kawen yg ditujukan..
Hehehe..
Kat rumah sewa aku ni skang tgh Hot giler citer pasal kawen, maklumlah dah smpai seru..dan kakak2 ni plak suke jadikan aku tempat citer and mintak pendapat..cam marriage consultant plak aku ni..hehe
Sape xrase bahagia kalo nak kawen..? kalo kawen paksa tu aku xtau la kan..Teringat aku hadis Rasulullah SAW tentang betapa mudahnye org perempuan ni nak masuk syurga..
Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Bila isteri itu mengerjakan sembahyang lima waktu, berpuasa bulan Ramadan, memelihara kemaluannya dan mematuhi suruhan dan larangan suaminya, maka akan dimasukkan dia ke dalam syurga." (riwayat Abu Hurairah)
Tapi..org perempuan ni jugak la yang ramai dok dalam neraka nun..huhu..na’uzubillah..
Sape xnak kawen bro? tapi..Allah SWT dah berfirman..
"Wanita-wanita yang keji diperuntukkan untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji diperuntukkan untuk wanita yang keji pula, dan wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi waita yang baik pula." (An Nur: 26)
Aku ni tah kategori mane tah..nakalnye subhanallah…..lasernye pn subhanallah……garangnye subhanallah……..bak kate member2 aku..
”ko ni, sket2 nak backhand! Sakit tau tak!”
So, lepas aku dah frust *hehehe* dengan cinta manusia yang menjadikan aku jauh dengan Allah..aku pn reconstruct life aku, sibukkan diri. Berpegang pada janji Allah yang mana Dia kata sape yang membantu agamaKu, Aku akan bantu dia.. dan Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..so, kepada omak, bukannye ella tak nak kawen tau..Cuma ade sikit tawar hati..huhu

Bukan mudah nk berubah..nak istiqamah lagi la susah..tapi memang begitu resminya kalo nk buat benda baik..memang payah,berat..tp dihujungnya ada kemanisan..
“bro, org muda ni xbleh ade byk masa lapang, nanti masa lapang tu akan membunuhnya..sekurang-kurangnye kalo sibuk ni bleh elakkan diri dari buat maksiat..” teringat aku kata2 naqib aku..haha naqib aku pn panggil aku bro..
Betul kan? Been there and done that. Tu je aku dapat komen tentang nasihat dia.
Dulu, aku terpengaruh dgn kawan2 yang kata.. “ella, kalo ko tak cari boyfriend skarang ni, nnt lagi susah..sampai bile nak macam ni?? (means single laa)”
Aku xtau la, ape yg dah masuk dlm kepala otak aku ni, sampai aku terima cadangan gila diorang..astaghfirullah..sesungguhnya Allah masih memelihara aku..dalam aku tgh asyik masyuk bercinta monyet, masih terselit kegelisahan dalam hati aku ni. Aku ingat sebab angau,rupanya sebab terbelenggu dosa..dosa couple..uish..astaghfirullah..
Aku menangis,menangis sebab fikirkan aku yang makin jauh. Sampai satu tahap yang aku kerap qiam sebab xtertanggung rasa bersalah aku pada Dia..btul2 jadi tidur xlena, makan tak kenyang..Last2 Allah takdirkan aku tawar hati ngan mamat tu, dan dia pun dah main kayu tiga belakang aku. Biarlah dia, moga Allah jaga. Dan Allah pertemukan aku dengan sahabat2 seakidah yang sgt berharga..Alhamdulillah, hilang satu trus Allah ganti dgn ramai lagi..kami bercinta dgn kekasih yang sama : Allah dan Rasul.
“ukhuwwah itu indah bila bertemu dan berpisah kerana Allah..” dan..
Aku masih dalam proses reconstructing diri aku
Aku masih membina identity diri aku
Aku masih berperang dengan nafsu dan sifat mazmumah dlm diri aku
Aku masih berusaha memaksimakan ilmu2 dunia dan akhirat dlm diri aku
Aku masih cuba bina keyakinan dlm diri aku
Aku masih cuba mengubah diri aku
Namun..aku tetap aku..fitrahnya inilah manusia..mahu kepada kebaikan, keindahan, ketenangan…etc. namun asyik terpedaya dgn syaitan.
Dan aku idamkan syurga sama ada yang melalui tapak kaki suamiku atau ibu bapaku..

Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati..tetap kanlah hati ini di atas agamaMu dan dalam ketaatan kepadaMu..amiin ya rabbal ‘alamin..
chekZu : ringing the bell of reminder in my heart~
Blog Widget by LinkWithin

10 komen disini yer..:

Brilliant Marjan said...

Salam..
Sy pun t'golong dlm org yg ditanya 'bila nk kwen?'...tapi xpelah,sabar je..Allah lebih tahu mne yg t'baik..skang, keutamaan adlh jaga family dan yg penting, jaga hubungan dgn Allah..

Semoga kita m'dapat insan yg terbaik dan diredhai kedua ibu bapa kita..

chekZu said...

mudah2an..insyaAllah..lagipn, bru nak habis dgree..mude lg..hahaha

datulkisya said...

aku ambik ayat ni " aku idamkan syurga sama ada yang melalui tapak kaki suamiku atau ibu bapaku.." utk blog aku ye zul..sbb aku teringin sgt jadi macm ni...

chekZu said...

sila2..
zul xde..die kat kg..xde intenet..

niesz said...

best gak bile cite sal kawen ni..lagi2 lepas tgk akak niesz yg baru kawen..rase nk kawen tu lagi la..hahaha..gatal sungguh..blajar pon xabis lagi..ade ati yer niesz nk kawen..haha..

chekZu said...

fitrah niesz..bese la tu..
nak kawen ni kena siapkan mental dan fizikal..zmn skrg ni byk cabaran.. ;)

roomate said...

salam kak zu..
ni kes K.U.K ke??
nk isi borang ??

chekZu said...

KUK..? oh..x..isu kawen sbg selingan je..
xperlu borg2..jga diri molek ye..KKS ni xleh bt memain tau~ silap haribulan kena isi borg..haha

Hidup Berani Untuk Gagal said...

hmm.. satu entri yg baik.. sama2 kita renungkan..

chekZu said...

renung2kan, dan selamat beramal..